SaaS-podden
28 oktober, 2019

Avsnitt 10: Marcus Erlandsson, Kognity

Marcus Erlandsson är den tionde gästen i podden och avsnittet handlar om Kognity som utvecklar och säljer interaktiva digitala läromedel till lärare och elever på IB-programmet. Marcus som är bolagets CTO har varit med sedan bolaget startades och han berättar om hur han byggt upp utvecklingsavdelningen från grunden och vad han lärt sig från att varit bolagets första anställda programmerare till att idag leda 15 utvecklare.

Mer om avsnittet här


14 oktober, 2019

Avsnitt 9: Daniel Ewerman, Custellence

Daniel Ewerman är nionde gästen i SaaS-podden och avsnittet handlar om att hitta product/market-fit. Daniel grundade Custellence för ett par år sedan vilket är en SaaS-tjänst som låter personer i en organisation samarbeta kring tjänsteutveckling och kundresor. I detta avsnitt får vi höra om Custellence steg från tidig idé, beta-lansering och testning av betalningsvilja för olika paketeringar till känslan av ha hittat product/market-fit och en förutsägbar och skalbar affär.

Mer om avsnittet här


30 september, 2019

Avsnitt 8: Mikael Johnson, Oxx

Mikael Johnson är åttonde gästen i podden och avsnittet handlar om finansiering av SaaS-bolag som ska skala internationellt, hur man bedömer att ett bolag klarar att ta in 50-250 mkr i riskkapital, vilka nyckeltal som är viktiga att ha på plats och varför churn är ett av de sämsta nyckeltalen inom SaaS.

Mer om avsnittet här


16 september, 2019

Avsnitt 7: Johanna Fagerstedt, Quinyx

Johanna Fagerstedt är sjunde gäst i podden och avsnittet handlar om marknadsföring, hur man jobbar integrerat mellan sälj och marknadsföring, hur man kan använda NPS för att mäta medarbetarnas nöjdhet samt vad man lärt sig om internationell expansion efter att ha öppnat kontor i UK och Tyskland.

Mer om avsnittet här


3 september, 2019

Avsnitt 6: Emma Sjölander, Kundo

Emma Sjölander är sjätte gäst i podden och avsnittet handlar om försäljning,  hur man bygger ett säljteam för komplex B2B försäljning, hur man rekryterar nya säljare och hur en framgångsrik onboardning går till. Emma var Kundos första säljare och är idag ansvarig för bolagets säljavdelning.

Mer om avsnittet här


2 juli, 2019

Avsnitt 5: Johanna Aronsson, Mentimeter

Johanna Aronson är femte gäst i podden och avsnittet handlar om hur produkten blir själva marknadsföringen när produkten har egenskaper som gör att den sprids till nya användare som först i ett senare skede blir betalande kunder. Johanna har varit med nästan sedan starten av Mentimeter och är bolagets marknadschef.

Mer om avsnittet här


17 juni, 2019

Avsnitt 4: Peter Ulander

Peter Ulander är fjärde gästen i SaaS-podden och vi pratar om ekonomifunktionen och varför den är avgörande att organisera rätt för att nå långsiktig skalbar tillväxt. Peter har bland annat bakgrund som revisor och som CFO på Quinyx och i avsnittet berättar han bland annat varför det är fel att använda budget och ger förslag på vad man kan använda istället.

Mer om avsnittet här


4 juni, 2019

Avsnitt 3, Maja Lindström, ReachMee

Maja Lindström är tredje gästen i SaaS-podden och avsnittet handlar om produktutveckling i mjukvarubolag. Maja jobbar som produktchef på ReachMee som har en SaaS-tjänst för hantering av rekryteringar med stora företag som kunder i hela Norden. Detta avsnitt handlar om att leda produktutveckling och vi lär oss bland annat hur man kan få till en balans mellan systemkvalitet och nyutveckling.

Mer om avsnittet här


21 maj, 2019

Avsnitt 2: Joel Kall, Loop54

Joel Kall är den andra gästen i SaaS-podden och avsnittet handlar om machine learning och specifikt bolaget Loop54 som byggt sina tjänster inom sök och personalisering baserad på machine-learning-teknik. Vi pratar på djupet om hur man tillämpar machine learning i sina lösningar, hur du kan se om bortom AI-hypen samt varför Sök är både viktigt och svårt inom e-handel.

Mer om avsnittet här


7 maj, 2019

Avsnitt 1: Hannah Meiton, Soundtrack your brand

Hannah Meiton är första gäst i podden och avsnittet handlar om Soundtrack your brand som levererar en tjänst för bakgrundsmusik till företag. I detta avsnitt pratar vi om Hannahs specialområden tillväxt, försäljning och marknadsföring.

Mer om avsnittet här