Cloud Capital

Cloud Capital etablerades 2017 och är en SaaS-fokuserad investerare. Våra investeringar kan bestå av aktieägarkapital eller lånefinansiering – eller en kombination av båda.

Cloud Capital har hittills gjort sex stycken transaktioner i fem olika bolag.

 

kundo logo 

Resan att bygga Kundo till ett ledande SaaS-bolag inom kundservice började 2010 med ambitionen att bygga marknadens bästa digitala kundserviceprodukt. Kundo har idag växt till att bli ett av Sveriges snabbast växande SaaS-bolag. Kunderna är främst svenska bolag, men tjänsterna finns tillgängliga på nio språk och används av ett flertal internationella bolag. Bland kunderna finns företag och organisationer som exempelvis SJ, Dagens Nyheter, Arla, Skandia, Livsmedelsverket och Naturskyddsföreningen.

Företaget har finansierat sin tillväxt med låg risk och bibehållet stort ägande. Cloud Capital har försett Kundo med kapital – både i form av ägarkapital och lån.

Mer om Cloud Capitals investeringar i Kundo
Efter 10 år utan riskkapital tar jag in investerare – här är orsaken – Breakit, 2 mars 2019

 

frankly logo

Sedan 2014 arbetar &Frankly med att utveckla verktyg för att hjälpa organisationer att ta pulsen på medarbetarna för att skapa engagerade och välmående personal. Affärsidén föddes ur en undersökning från 2013 som visade att endast 16 procent av Sveriges medarbetare var engagerade på sina arbetsplatser. Under hösten 2018 deltog Cloud Capital i en nyemission i &Frankly. Kapitalet ska finansiera den fortsatta produktutvecklingen – bland annat för att påskynda implementeringshastigheten och göra det lättare för mindre bolag att använda plattformen.

Mer om Cloud Capitals investering i &Frankly
Deras frågeapp hjälper svenska chefer – tar in 13 miljoner – DI Digital
&frankly fyller på kassan med 13 miljoner kronor – Breakit.

 

Loop54

Loop54 är ett mjukvarubolag som bygger lösningar baserat på sina unika AI-algoritmer för att hitta samband i ostrukturerad data. Den första tjänsten är en search-as-a-service som säljs till e-handlare som söker sätt att öka konverteringen från sökfunktionen på sina webbplatser. E-handlare har ofta stora produktdatabaser vilket kan göra det svårt för kunder att hitta rätt vara utan att veta en exakta benämningen på den vara som eftersöks. Kunder som inte hittar varan de letar efter får en dålig sökupplevelse vilket i förlängningen leder till missnöjda besökare och låg konverteringsgrad från sök till order.  Loop54s plattform och dess algoritmer analyserar snabbt en befintlig produktkatalog och skapar en lämplig datastruktur som används för att utifrån sökfrågor från ta fram sökträffar med högre relevans än andra textbaserade sökmotorer.

Bland kunderna finns företag som Jula, Cervera, Hemtex, Cramo, Panduro och XXL.

Cloud Capital har finansierat Loop54 med en flexibel lånefacilitet om sju miljoner kronor som bolaget har kunnat nyttja successivt under senaste två årens tillväxt.